روانشناسی محصول: درگیری احساسی، طراحی با قلبی در ذهن

در ادامه ی مبحث روانشناسی محصول به اهمیت مشغولیت احساسی کاربر در مواجهه با محصول می پردازیم.

در مقاله قبلی به ۳ نکته از روانشناسی محصول که هر کسی باید بداند، پرداختیم و در این مقاله درگیری‌های ذهنی و احساسی کاربران را بررسی خواهیم کرد.

چه رازهایی در ساختار تجربه هایی که احساسات ما را درگیر می کنند نهفته است؟

انتخاب های مشتریان بیشتر متاثر از احساسات هست تا منطقشان، در حالی که اکثر شرکت ها دلایل منطقی برای استفاده از محصولاتشان ارائه می کنند. درگیر کردن قلب مشتریان به خوبی ذهن آنها یک اهرم قوی برای فروش به حساب می آید.

توضییحات زیر می تواند شما را در درک  روش دستیابی به کانال های عاطفی قابل دسترس برای ارتباط با مشتریانتان هموار کند.

 

ما احساس می‌کنیم ماشین‌هایی هستیم که فقط فکر می‌کنیم ، در حالی که عقلانیت ما به احساساتمان وابسته است.

مطالعات روی افرادی که دچار ضربه ی مغزی در بخش هایی که در ارتباط با احساساتند شدند، نشان می دهد که توانایی استنتاج منطقی و استدلالات پیچیده، هسته ی اصلی تصمیم گیری موثر نیست.

آنتونیو داماسیو Antonio Damasio استاد علوم اعصاب و مدیر موسسه ی مغز و خلاقیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که یکی از نورولوژیست های نامدار معاصر هست متوجه شد که وقتی افراد توانایی تجربه ی احساسات emotions را از دست می دهند، نمی توانند ذهنشان را برای رسیدن به نتایج جمع بندی کنند.

داماسیو متوجه شد زمانی که می خواهد قرار ملاقات بعدی را با این بیماران همانگ کند آنها حدود ۲۰ دقیقه برای انتخاب اینکه کدام روز هفته بیایند فکر می کنند یا وقتی که از آنها می خواهد رستورانی را برای شام انتخاب کنند نمی توانند تصمیم درستی بگیرند، این نشان می دهد که مجموع احساسات (emotions و feelings) ما هستند که چیزها را به عنوان خوب، بد یا خنثی علامت می زنند و در تصمیم گیری ما موثر هستند.

برای درک بهتر این موضوع لازم هست که تفاوت بین هیجان (Emotion) و احساس (feeling)را بدانیم:

اکثرا مترجمان این دو کلمه را برای مخاطب فارسی زبان احساس ترجمه می کنند اما آنها متمایز و مرتبط هستند، می شود به عنوان دو روی سکه به آن نگاه کرد، یک طرف سکه هیجان هست: یک پاسخ فیزیکی که تغییرش سخت هست و شامل همه می شود. طرف دیگر سکه احساس هست: واکنش های ذهنی به یک هیجان شخصی حاصل از تجربه است.

از آنجایی که Emotions فیزیکی محسوب می شوند می توانند به طور عینی با جریان خون، فعالیت مغز، تغییرات صورت و موقعیت بدن تشخیص داده و محاسبه شوند، emotions ترس یا خشم می تواند خود را با نشانه هایی مثل افزایش ضربان قلب، سرعت تنفس و قطر مردک چشم نشان دهد.

اماfeelings  ذهنی هستند نمی توان آنها را اندازگیری کرد، Emotions به طور کلی قابل پیشبینی و قابل فهم هستند در حالی که feelings  اغلب مختصر و گیج کننده اند که بهتر است با کلمات بیان شوند.  feelings  ارتباط شخصی و برداشت شما را نسبت  Emotions نشان می دهد، آن طرف سکه.

این روش تمایز بین emotions و feelings حاصل کار داماسیو هست، براساس مدل او، feelings بوسیله ی emotions جرقه می زنند و توسط افکار و تصاویری که با یکemotions   خاص مرتبط هستند روشن می شوند.

در حالی که emotions معمولا کوتاه هستند، feelings که آنها تحریک می کنند ممکن هست در طول زندگی ادامه یابند یا رشد کنند و از آنجایی که emotions باعث ایجاد feelings  می شوند و feelings موجب روشن شدن  emotionsمی شوند، feelings شخصی شما می تواند یک چرخه ی بی پایان ازemotions  دردناک یا گیج کننده را ایجاد کند.

برای مثال اگر شما تجربه ی ناخوشایندی مثل مزاحمت یا کیف قاپی را از سر گذرانده باشید، همان لحظه بدن شما به خاطر وجود این شرایط ترس را تجربه می کند، ضربان قلبتان افزایش می یابد و سرعت تنفستان هم بیشتر می شود و مردک چشمتان هم بزرگ تر می شود تا خطر را بهتر ببینید، این نشانه ها در بدنتان پس از مدتی از بین می روند اما ممکن هست تا مدت ها به خاطر ترسی که درونتان ایجاد شده از کوچه های خلوت عبور نکنید و کیفتان را هم محکم تر بدست بگیرید .

ترس اول از جنس هیجان emotions و ترس دوم از جنس احساس feelings است.

با این توضیحات در صورتی‌که emotions و feelings به معنی احساس به‌کار بروند، در هر مقاله ای به سادگی بر اساس فضای بحث می‌توانید مفهوم دقیق‌شان را تشخیص دهید.

 

طراحی حسی :  محصولات جذاب بهتر کار می کنند!

دانلد نورمن Don Norman یکی از بنیانگذاران حوزه تعامل انسان-کامپیوتر و نویسنده کتاب طراحی حسی ، هدف طراحی را بهبود احساس مصرف کننده به محصول و در نتیجه ی آن افزایش کارایی محصول بیان می کند.  او تاکید دارد که در طراحی، همه چیز به کارکرد محصول ختم نمی‌شود و باید به احساس مصرف کننده نسبت به محصول هم توجه داشت.

تحقیقات ثابت کرده اند که انسان ها علاوه بر استفاده یک محصول (صنعتی یا فرهنگی) با آن ارتباط احساسی هم برقرار می کنند.

یک اتومبیل تازه از کارواش درآمده در نظر صاحبش نسبت به قبل کارایی بهتر و سرعت بالاتری پیدا می کند، نورمن معتقد است که واکنش افراد در برابر اشیاء در سه سطح غریزی، رفتاری و تفکری یا اندیشمند صورت می‌گیرد، یا به عبارت دیگر واکنش آنها در برابر اشیاء در این سه سوال خلاصه می‌شود:

  • آیا دوستش دارم؟ (برخاسته از غریزه)
  • آیا کار می‌کند؟ (برخاسته از منطق)
  • آیا دوباره از آن استفاده خواهم کرد؟ (برخاسته از تجربیات و فرهنگ)

سطح غریزی با ظاهر، حس اولیه، صدا، بو و… محصول مرتبط است، سطح رفتاری به نحوه استفاده از آن ارتباط دارد و سطح تفکری تماما در ارتباط با معنای محصول و پیام آن به مخاطب است.

 

 

کتاب طراحی حسی به نویسندگی دانلد نورمن در ایران توسط نشر حرفه هنرمند با  ترجمه معصومه حق پرست و جهانبخش سادگی راد چاپ شده است، جلد کتاب تصویر آب پرتغال‌گیری شرکت فیلیپ استارک هست که نورمن اشاره می کند که از بین آن سه ویژگی تنها زیبایی را داراست.

 آب پرتغال گیری شرکت فیلیپ استارک
آب پرتغال‌گیری شرکت فیلیپ استارک

 

اشیا مسحور کننده : اتصال قدرت محاسباتی به عمق فانتزی ها و خواسته های انسان

اگر در جهانی با فرشهای پرواز، دمپایی روباه و آینه جادویی زندگی کنیم، دنیا چگونه خواهد بود ؟

دیوید رز David Rose یک دانشمند آزمایشگاه رسانه ای MIT ، نویسنده کتاب Enchanted Objects: Innovation, Design, and the Future of Technology می گوید توضییحی الهام بخش از طراحی  توسط طراحان می تواند به خواسته های عمیق انسان که در اسطوره ها افسانه ها و کمیک های ابرقهرمان نشان داده می شود اشاره کند. تکنولوژی که اتمیزه می شود، خود را با اشیایی که انسان در زندگی روزمره ی با آنها سر و کار دارد ترکیب می کند. چنین فناوری در پس زمینه محیط زیست ما قرار می گیرد، روابط انسانی را تقویت می کند و خواسته ها را برای شناخت همه جانبه، زندگی طولانی و بیان خلاقانه هدایت می کند. اشیاء مسحور از افسانه ها و داستان های علمی به زندگی واقعی وارد می شوند.

یک بطری دارویی که برای یادآوری مصرف کنندگان برای قرص ها یا برای اطلاع رسانی در مورد بازار سهام، کیفیت هوا و یا هر چیز دیگری که می خواهید، بدرخشد، یک قلم دیجیتالی که با ضبط صدا می تواند برای مصرف کنندگان بیشتر از یک قلم باشد.

رز راجع به فناوری انسانی از فناوری غیر تهاجمی قدردانی می کند و به ایجاد اشیاء فوق العاده ای مانند آنهایی که در داستان ها هستند، مانند شمشیر Sting در “The Hobbit” که در حال نزدیک شدن اورک ها می تابد، علاقه نشان می دهد.

Enchanted Objects یک طرح برای آینده ای بهتر است، که در آن راه حل های کارآمد با تکنولوژی همراه است و حواس ما را به حیرت می برد.

رز به نقل از آرتور C. کلارک نویسنده نامدار داستان های علمی تخیلی می گوید :

هر فن آوری به اندازه کافی پیشرفته از سحر و جادو قابل تشخیص نیست.”

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “روانشناسی محصول: درگیری احساسی، طراحی با قلبی در ذهن

[…] روانشناسی محصول: درگیری احساسی، طراحی با قلبی در ذهن ۳ هفته پیش فاطمه کهربایی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *