چه زمانی تأیید اجتماعی نتیجه عکس می‌دهد؟

همان‌طور که در مطلب تایید اجتماعی توضیح داده شد، تأیید اجتماعی نحوه تاثیرگذاری رفتار سایر افراد بر تصمیم‌گیری‌های انسان‌ها را توضیح می‌دهد. به زبان ساده، ما در زمان هایی که اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری نداریم، سعی می کنیم با تقلید از رفتار دیگران بی‌ضررترین تصمیم را بگیریم. اما موقعیت‌هایی هم هست که ما از تایید اجتماعی نتیجه‌‌ی عکس می‌گیریم.

تأیید اجتماعی منفی

تأیید اجتماعی منفی استفاده نادرست از سوگیری تایید اجتماعی می‌‌باشد. این اشتباه زمانی به وجود می‌آید که تایید اجتماعی تاثیری برعکس روی هدفی که تعریف شده است، می‌گذارد.

 

تایید اجتماعی منفی

 

به دو جمله زیر توجه کنید:

۱- لطفا شاخه درختان جنگل را نشکنید، چرا که باعث از بین رفتن جنگل می‌شود.

۲- بسیاری از مردم شاخه درختان را می شکنند، این باعث از بین رفتن جنگل می‌شود.

 

در حالت اول میزان شکستن شاخه درختان ۱.۷ درصد بود. در حالت دوم که از سوشال پروف استفاده کردیم میزان شکستن شاخه درختان به ۷.۹ درصد افزایش پیدا کرد.

ما در جمله دوم سعی داشتیم از طریق تایید اجتماعی، نرخ شکستن شاخه درختان را کاهش دهیم ولی بر خلاف انتظار باعث چهار برابر شدن انجام این عمل شد!

دکتر رابرت چالدینی می‌‌گوید:

این روش درستی برای جلوگیری از جرایم نیست، و در واقع باعث ترویج انجام جرم می‌شود.

بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی قربانی تایید اجتماعی منفی می‌شوند

بسیاری از کمپین های تبلیغاتی هنوز سعی دارند با نمایش پیام های نگران‌کننده درباره بزرگی مشکل خودشان، آن را حل کنند.

ویکی‌پدیا رو در نظر بگرید،این شرکت در حال حاضر با نمایش پیام زیر در سایت خود سعی دارد تا سرمایه جذب کند:

این هفته ما از شما درخواست می کنیم تا به ویکی‌پدیا کمک کنید تا مستقل بماند و هرگز تبلیغاتی در سایت نمایش ندهد. تنها با پرداخت ۱۵ دلار به طور میانگین ما قادر خواهیم بود که خدمات خود را ادامه دهیم. اما تنها بخش خیلی کوچکی از خوانندگان ما این مبلغ را پرداخت می‌کنند. اگر هر فردی که این پیام را مشاهده می‌کند تنها ۳ دلار کمک کند، جمع آوری کمک های مالی ما در کمتر از یک ساعت به پایان می‌رسد.

این پیام ها نتیجه ندارد زیرا باعث می‌شود که تأکید کند که یک رفتار اشتباه رایج هست و به زبان ساده‌تر فرد با خودش می‌گوید، وقتی بقیه کمک نمی‌کنند چرا من کمک کنم؟

 

نکته‌های راهبردی

۱- آمار را به شکل بهترش نشان دهید:

یک موقیعت یکسان را به ۲ روش مختلف می توان بیان کرد. حواستان باشد که همیشه توضیحات شما در جهت نشان دادن محبوبیت رفتار مورد نظر باشد.

هیچ گاه روی حجم زیاد شکستن شاخه درختان صحبت نکنید، بلکه روی اینکه ۹۷ درصد مردم به درختان آسیب نمی زنند صحبت کنید.

در هر موقعیتی سعی کنید یک آمار پیدا کنید تا تایید اجتماعی مثبت روی دهد نه برعکس .

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *