اثر مالکیت ، Endowment Effect

شاید تا کنون برایتان پیش آمده باشد که ببینید افرادی، به چیزهایی که مالکیتشان را دارند، بیشتر از چیزی که به نظر شما می‌آید ارزش‌گذاری می‌کنند. یکی از رایج‌ترین نمونه‌های این موارد را در فروش املاک و مذاکرات فروش آن‌ها بین فروشنده، خریدار و متخصص قیمت‌گذاری می‌بینیم.

و حتماً این ضرب‌المثل معروف ایرانی هم یادتان هست که “هرچیز که خوار آید، روزی به کار آید!”.

زمانی که به چیزی ارزشی بیش از آن‌چه لایقش است می‌دهیم، صرفاً بخاطر این‌که مالِ ماست، تحت تأثیر اثر مالکیت (The Endowment Effect) قرار داریم.

اثر مالکیت
اثر مالکیت

 

برای مثال، اگر ما قطعه‌ای کیک شکلاتی داشته باشیم، امکان دارد آن را ۶۰۰۰ تومان بفروشیم. اما اگر بخواهیم آن‌را از فرد دیگری بخریم، ۶۰۰۰ تومان برای همچین قطعۀ کیکی برایمان زیاد خواهد بود! و احتمالاً تنها حاضریم آن‌را به ۴۰۰۰ تومان یا کمتر از آن بخریم.

آزمایش شکلات و فنجان
آزمایش شکلات و فنجان

شکلات یا فنجان؟

دنیل کانمن، جک کنست و ریچارد تیلر، با استفاده از شکلات در آزمایشی کلاسیک، این اثر را نشان دادند. در این آزمایش به شرکت‌کنندگان اشیائی با ارزش یکسان داده شد تا بتوانند آن‌ها را با هم تعویض کنند. به برخی از شرکت‌کنندگان شکلات‌های تخته‌ای و به دیگران فنجان‌هایی با ارزش برابر دادند. افرادی که فنجان داشتند (فروشندگان) نسبت به تعویض آن با شکلات‌ها بی‌میل بودند و بلعکس، که نشان‌دهندۀ این است که ما به چیزی که مالک آن هستیم بیش از چیزی که مالکش نیستیم ارزش و بها می‌دهیم.

اگرچه اقتصاددان‌ها در ابتدا فرض می‌کردند که اثر مالکیت، نشأت گرفته از زیان‌گریزی انسان‌هاست؛ پژوهش‌ها و مدارک جدید نشان‌دهندۀ این است که دلایل جدیدی تحت شرایط خاص بر این مورد اثر می‌گذارد. سارا دومر و وانیثا سوامیناثان در آزمایشی در سال ۲۰۱۲ نشان دادند که احساسات بر فعالیت‌های مالی تأثیرگذار است!
آن‌ها این کار را با انجام آزمایش فروش خودکار توسط دانشجویان در بازه مالی ۰.۲۵ دلار تا ۱۰دلار در شرایط احساسی متفاوت انجام دادند و بررسی کردند که در چه شرایطی افراد بیشتر مایل به خرید و فروش هستند.
این دو پژوهشگر، زیان‌گریزی را به عنوان دلیل اثر مالکیت رد نکردند، اما همچنین فرضیه خودشان را به عنوان توضیح دیگری از اثر مالکیت پیشنهاد کردند.

در واقع احساسات پشت تصمیمات مالی، پیچیده است!

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “اثر مالکیت ، Endowment Effect

[…] ارزش خاصی به داشته‌هایشان می‌دهند و هنگامی که مجبورند چیزی را از دست بدهند، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *