۶ نوع از تأیید اجتماعی و کاربرد آن

شاید بد نباشد قبل از مطالعه این پست، اگر آشنایی با مقوله تأیید اجتماعی ندارید، ابتدا این مطلب کوتاه را مطالعه بفرمایید.

این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ما معمولاً بر اساس برداشتی کلی از افراد (مثل اثر هاله‌ای) قضاوت می‌کنیم. مثلا:

  • ما فکر می‌کنیم هر کاری که متخصصین انجام می‌دهند بهترین حالت است، احتمالاً چون آن‌ها دانش بیشتری نسبت به ما در حیطه تخصصی خودشان دارند.
  • ما محصولاتی که سلبریتی‌ها پیشنهاد می‌کنند را می‌خریم چون دوست داریم شبیه به آن‌ها دیده شویم.
  • ما به مرورهای کاربران اعتماد می‌کنیم چون آن‌ها محصول یا خدمت مورد نظر را تجربه کرده‌اند برعکس ما که هنوز استفاده نکرده‌ایم.

به طور کلی ۶ نوع تأیید اجتماعی وجود دارد:

  1. متخصصین: تأیید اجتماعی متخصص زمانی است که یک فرد متخصص در صنعت شما، محصول یا خدمتتان را به دیگران توصیه می‌کند یا ارتباطی با برند شما ایجاد می‌کند. برای مثلا، یک تفریف همراه با منشن (Mention) در توییتر توسط یک فرد متخصص.
  2. سلبریتی‌ها: تأیید اجتماعی سلبریتی زمانی‌است که یک فرد سلبریتی محصولات شما رو توصیه کند. مثلاً یک پست اینستاگرامی یا توییتری درباره محصول شما توسط یک بازیگر یا هنرمند سلبریتی یا اینفلوئنسر.
  3. کاربران: تأیید اجتماعی کاربران زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران فعلی محصول یا خدمت شما را با توجه به تجربه‌ای که با برندتان داشته‌اند، به دیگران توصیه کنند. مثلاً: تعریف و تمجید در شبکه‌های اجتماعی و دادن رأی مثبت در سایت‌های مرور.
  4. خرد جمعی: وقتی گروه بزرگی از افراد در حال توصیه برند شما دیده می‌شوند. مثلاً: داشتن هزاران مشتری یا میلیون‌ها فالوئر در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعیتان.
  5. خرد دوستانتان: این نوع از تأیید اجتماعی زمانی است که مردم دوستانشان را در تأیید از برند و محصول شما می‌بینند. مثلاً می‌بینند دوستانشان از محصول شما استفاده می‌کنند یا روی شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند.
  6. گواهی‌نامه‌ها: نشان‌ها، نامه‌ها یا گواهی‌نامه‌هایی که از برخی مراجع قانونی و ارزشمند در صنعتتان برایتان صادر می‌شود. برای مثال می‌توان به تیک آبی در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر اشاره کرد.

اکنون برای عمیق شدن و استفاده از این ۶ نوع تأیید اجتماعی آماده شدیم. از شما دعوت می‌کنم مقالۀ ۱۸ راه آسان برای استفاده از تأیید اجتماعی در بازاریابی را مطالعه فرمایید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *