کارآفرینی و خطای اعتماد به نفس بیش از حد

عمده‌ی تعاریفی که از کارآفرین ارائه می‌شوند تأکید زیادی بر صفت ریسک‌پذیری دارند.

ریچارد کانتیلون اقتصاددان فرانسوی-ایرلندی قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی، عصاره‌ی اصلی کارآفرینی را در ریسک کردن می‌داند. در ادامه سعی داریم جایگاه ریسک کردن در کارآفرینی را بررسی کنیم، با خطای شناختی اعتماد به نفس بیش از حد (Overconfidence) و تاثیر آن در تصمیم گیری‌های کارآفرینان آشنا شویم.


خطای شناختی اعتمادبه نفس بیش از حد (Overconfidence)

اگر در یک نظرسنجی از شما سوال های زیر را بپرسند، جواب شما چیست ؟

  • آیا رانندگی شما از میانگین جامعه بهتر است؟
  • آیا سطح سواد و فرهنگ خانواده شما از میانگین جامعه بیشتر است ؟

۸۰ درصد افراد به سوالات بالا جواب بله می‌دهند. درحالی‌که چنین چیزی از نظر آماری ممکن نیست.

درست متوجه شدید اعتماد به نفس بیش از حد از رایج‌ترین خطاهای شناختی است.

 اعتماد به نفس بیش از حد

ما دائما دانش و توانایی خود را به مقدار زیادی دست بالا می‌گیریم. اثر بیش اعتمادی ارتباطی با نتیجه نهایی تخمین ندارد، بلکه درآن اختلاف بین آنچه شخص می داند و آن چه فکر می کند می داند مهم است. جالب است بدانید متخصصان بیش از عامه مردم در معرض بیش اعتمادی هستند.

تجربه نشان می دهد که اکثر افراد تصور می کنند درمقایسه با دیگران عملکرد بهتری دارند که چنین چیزی از نظرآماری ممکن نیست.

ما معمولا اهداف‌مان را دسترس پذیرتر از آنچه واقعا هستند، در نظر می‌گیریم. همچنین در توانایی خودمان برای پیش‌بینی آینده اغراق می‌کنیم که باعث می‌شود اعتماد به نفس خوش‌بینانه داشته باشیم.

 

در پژوهش کوپر و همکاران (۱۹۹۸) ۸۱ درصد از کارآفرینان، احتمال موفقیت خود را دست کم ۷۰ درصد تخمین زده‌اند. و ۳۳ درصد، موفقیت را قطعی ارزیابی کرده‌اند، با این وجود آمارهای واقعی نشان می‌دهد فقط ۲۵ درصد از کسب و کارهای جدید بیش از ۵ سال دوام آورده‌اند.

نکته مهم :
کارآفرینان نسبت به افراد عادی، بیشتر در معرض تصمیمات شناختی هستند و این تعصبات به شدت بر تصمیم‌گیری آنان اثر می‌گذارد.

 

افراد خوش‌بین نقش نامتناسبی در شکل دادن زندگی ما دارند؛ تصمیمات آنان تفاوت ایجاد می کند. این افراد مخترع، کارآفرین، رهبر سیاسی یا ارتشی هستند. ازآن‌جایی که کارآفرینان خطرهای احتمالی را درست نمی بینند، اغلب اعتقاد دارند که آینده نگرند، درحالی که این‌طور نیستند.

اطمینان به موفقیت در آینده، حالت مثبتی برای‌شان ایجاد می‌کند که سبب می شود منابع را از دیگران به دست آورند، روحیه کارمندان را بالا ببرند و نتایج موجود را بهبود بخشند.

کارآفرینان اغلب به نیمه پر لیوان نگاه می‌کنند، اما سایر اقتصاددان‌های رفتاری معتقدند اعتماد به نفس بیش از حد مقدمه اتخاذ تصمیم‌های خطرناک اقتصادی است.

در ادامه بحث مهم غفلت از رقابت را توضیح خواهیم داد.

 

 غفلت از رقابت

  • به یک هدف تمرکز می‌کنیم و آهنگ پایه مربوط را نادیده می‌گیریم.
  • ما برآن‌چه می‌خواهیم و می‌توانیم انجام دهیم تمرکز می‌کنیم و مهارت‌ها و برنامه‌های دیگران را نادیده می‌گیریم.
  • ما برآن‌چه می‌دانیم تمرکز می‌کنیم و آن‌چه را نمی‌دانیم نادیده می‌گیریم که باعث می شود به عقایدمان اطمینان بیش از اندازه داشته باشیم.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *