چطور در خانه (یا هرجای دیگه) به صورت سازنده کار کنیم؟

این روزها ویروس کرونا در حال گسترشه و تعداد زیادی از ما مجبور به دورکاری شدیم تا از شیوع بیش از پیش این ویروس جلوگیری کنیم. اولش، کار کردن از خونه خیلی باحال و شبیه یک رویا بود: کل روز با لباس راحتی، با لم دادن روی مبل و … . اما خیلی سریع دیدیم حواسمون هی پرت میشه و کارِ سازنده‌ای نمی‌کنیم!

پس حتماً برای شما هم سواله که چطور اهمال‌کاری رو کنار بذاریم، از حواس‌پرتی‌ها فرار کنیم و سازنده کار کنیم!

خب در این مقاله که برگرفته از نوشتۀ دَن برادویچ و خلاصه‌ای از کتاب “غیرقابل حواس‌پرتی” (Indistractable) از نیر ایال‌ه، به یک‌سری راه‌کارهایی برای بالا بردن مقاومتمون در برابر عوامل حواس‌پرتی می‌پردازیم. می‌خوایم با استفاده از این چارچوب پیشنهاد شده توسط نیر ایال، خودمون رو “غیرقابل حواس‌پرتی” کنیم و کارهامون رو سازنده‌تر انجام بدیم.

چطور حواس‌پرت نشیم؟
چطور در مقابل حواس‌پرتی‌ها مقاوم بشیم؟

۳ دلیل برای اینکه چرا باید این فریم‌ورک افزایش کارایی رو یاد بگیرید

  1. توانایی تمرکز کردن داره تبدیل به یکی از مهمترین مهارت‌های قرن حاضر می‌شه
  2. کارهای خلاقانه و اثربخش فقط نتیجۀ کارِ متمرکزه
  3. جایی که تمرکز باشه، انرژی به تموم رویاهاتون میرسه

به عبارت دیگه، با رعایت ۴ قدم ساده برای غیرقابل حواس‌پرت شدن، قدرت انجام چیزهای درست و نادیده گرفتن موارد اشتباه رو در طول سفر زندگیتون و چیزی که واقعاً می‌خواید رو خواهید داشت.

  1. در محرک‌های درونی استاد بشید – از عکس‌العمل نشون دادن به چیزها به سمت فعالانه کنترل کردن توجهتون حرکت کنید
  2. زمان کافی برای کشش ایجاد کنید – کارها و رخدادهایی رو تنظیم کنید تا مستقیم شما رو به چیزهایی که واقعاً میخواید حرکت بده
  3. محرک‌های خارجی رو هک بک (Hack Back) کنید – نوتیفیکیشن‌هایی که براتون میاد رو غیرفعال کنید، پیام‌ها، فیدهای خبری و آلارم‌های حواس‌پرت‌کننده رو غیرفعال کنید
  4. از تعهدها برای جلوگیری از حواس‌پرتی‌ها استفاده کنید – به تصمیماتی که گرفتید و متعهد شدید پایبند بمونید و بچسبید

برای ساده‌تر کردن موارد فوق، توضیحاتی برگرفته از مصاحبه‌ای که نیر ایال در مورد کتابش داشته رو به صورت خلاصه داریم تا ببینیم چطور میشه این ۴ قدم رو با موفقیت طی کرد.

محرک‌های درونی را بشناسید و مدیریت کنید
محرک‌های درونی را بشناسیم و مدیریت کنیم

۱- چطور در محرک‌های درونی استاد بشیم

۱-۱- بفهمید چه چیزهایی به شما انگیزه می‌ده

  • بیاید قبول کنیم که همۀ ما انگیزه داریم از درد و ناراحتی فرار کنیم.
  • یادمون باشه هرچیزی که ناراحتی و درد رو متوقف کنه پتانسیل اعتیاد رو داره، اما غیرقابل مقاومت نیست
  • ریشه‌های اصلی حواس‌پرتیتون رو بشناسین نه موارد نزدیک به اون‌ها رو

۱-۲- محرک درونی رو دوباره تصور کنید

  • دنبال اون ناراحتی‌های عاطفی باشید که قبل از حواس‌پرتی پیش میاد
  • محرک رو بشناسید و بنویسید (وقتی متوجه محرک باشیم و بشناسیمش، بهتر می‌تونیم مدیریتش کنیم)
  • احساسات حواس‌پرت‌کننده‌تون رو کنجکاوانه کشف کنید

۱-۳- وظیفه‌تون (کار) رو دوباره تصور کنید

  • تأثیر محرک‌های درونی رو با “بازی کردن” و لذت بردن از کارهای ترسناکی که مجبوریم انجام بدیم، کاهش بدید
  • وظایف و کارهایی که باید انجام بدید رو با ایجاد یه‌سری تنوع، چالش و اکتشافات جالبشون کنید (در این مورد پیشنهاد می‌کنم با گیمیفیکیشن آشنا بشید)
  • در هر کاری که انجام می‌دید دنبال چیزهای جدید باشید و به جزئیات بیشتر دقت کنید

۱-۴- مزاج و خلق‌و‌خوی خودتون رو دوباره تصور کنید

  • قبول کنید و یادتون باشه که ارادۀ شما منبعی نامتناهیه
  • قضاوت‌های منفی درمورد خودتون رو کنترل کنید
  • با خودتون دوستانه صحبت کنید، درست مثل وقتی‌که با بهترین دوستای خودتون صحبت می‌کنید

برنامه‌ریزی وظایف در طول روز
برای کارها برنامه‌ریزی داشته باشیم

۲- چطور زمان کافی برای کشش ایجاد کنیم

۲-۱- ارزشتون رو به زمان تبدیل کنید

  • شروع به برنامه‌ریزی برای روزهای پیشِ‌روتون کنید (تا زمانی که نتونین بگین از چه چیزی حواستون پرت شده، اصن چطوری می‌خواین بگین حواستون پرت شده؟)
  • کارهایی که ارزش‌های مد نظرتون رو بازتاب می‌دن و شخصی که می‌خواین بشین رو در تقویم بنویسید
  • روزتون رو برای خودتون تقسیم‌بندی کنید، وظایفی که مربوط به شغلتون میشه و وظایفی که مربوط به روابطتون میشه
  • برنامه‌تون رو مرتباً اصلاح کنید، اما به محض تنظیم شدن بهش پایبند و متعهد بمونید

۲-۲- ورودی‌ها رو کنترل کنید نه پیامدها و خروجی‌ها

  • اول از همه برای خودتون برنامه‌ریزی کنید تا بتونید برای سایر تعهدات در بهترین شکل خودتون باشید
  • وقتی یه کاری رو می‌گید، حتی اگر دوست نداشتید هم انجامش بدید
  • روی تخصیص زمانتون تمرکز کنید، نه نتایج پایانی

۲-۳- روابط مهم رو برنامه‌ریزی کنید

  • در تقویمتون برای کسانی که دوست دارید زمان تخصیص بدید
  • کارهای خونگی رو هم در تقویمتون لحاظ کنید تا مطمئن باشید به اندازه کافی در کارهای خونه مشارکت می‌کنید
  • روابط مهم رو با برنامه‌ریزی دورهمی‌های مقرر، نگه دارید

۲-۴- با ذی‌نفعان در کار هماهنگ باشید

  • برای هماهنگی با ذی‌نفعان در محل کارتون وقت بذارید تا در مورد وظایف و برنامه‌ریزی‌هاتون به اون‌ها اطلاع بدید و باهاشون هماهنگ باشید؛ این‌طوری از حواس‌چرتی‌های مربوط به کار جلوگیری می‌کنید
  • به محض تغییر در برنامه‌هاتون با همکاراتون هماهنگ کنید تا جلسات هماهنگی هفتگی داشته باشید

محرک‌های بیرونی را بشناسیم
محرک‌های بیرونی رو بشناسیم و کاهش بدیم

۳- چطور محرک‌های خارجی رو هک بک (Hack Back) کنیم

اول ببینیم هک بک چیه؟

هک بک (بازگشت هک) رو ساده بخوایم بگیم، یه ضد حمله در برابر حملات سایبری محسوب میشه، که شامل هر کدوم از این سه عمل می‌تونه باشه: حذف یا بازیابی اطلاعات سرقت شده. آسیب رسوندن به سیستم هکر. شناسایی و گزارش هکر به مقامات اجرایی قانون.
و در این مقاله، ما می‌خوایم با عوامل حواس‌پرتی مثل یک هکر (هکر بد البته) رفتار کنیم.

۳-۱- هک بک ایمیل

  • مدت زمانی که صرف ایمیل‌هاتون می‌کنید رو با کمتر ایمیل زدن و در نتیجه کمتر پاسخ دادن و پاسخ چک کردن، کم کنید
  • ایمیل‌ها رو با توجه به اینکه کِی باید پاسخ بدین (اولویت زمانی) برچسب‌گذاری کنید و در زمانی که از قبل در تقویمتون برای ایمیل کردن مشخص کردین پاسخ بدید
  • با زمان‌بندی روز به ساعات اداری و تأخیر زمانی در پاسخ به ایمیل‌ها یا فیلتر کردنشون، مدت زمانی که صرف پاسخ به ایمیل می‌کنید رو کاهش بدید

۳-۲- هک بک چت‌های گروهی

  • با چت‌ها مثل سُنا رفتار کنید (اگر زیاد توی سنا بمونید برای سلامتیتون ضرر داره)
  • برای چت‌های گروهی‌تون هم برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید
  • فقط افراد ضروری رو به چت‌های گروهیتون دعوت کنید
  • از چت برای بحث‌های مهم و عاطفی استفاده نکنید

۳-۳- هک بک ملاقات‌ها

  • مطمئن بشین که برای هر جلسه و ملاقات از قبل محتوای مورد بحث و فهرستش موجود باشه
  • گروه‌های خیلی کوچیکی رو برای حل مسئله و به اجماع رسیدن برای راه‌حل‌ها استفاده کنید (جلسات رو الکی شلوغ و طولانی نکنید)
  • در جلسه حضور کامل داشته باشید (ذهنی و روحی، نه فقط فیزیکی) تا با کیفیت بالا برگزار شود
  • هر دستگاه ارتباطی یا الکترونیکی (جز لپ‌تاپی که با اون ارائه انجام می‌شه) رو خارج از جلسه بذارید

۳-۴- هک بک گوشی هوشمندتون

  • اپلیکیشن‌هایی که مدتیه بهشون نیاز ندارید و استفاده نکردید رو پاک کنید
  • اپلیکیشن‌هایی که ممکنه حواستون رو پرت کنن، از صحفه اصلی کوشی (Home Screen) پاک کنید
  • نوتیفیکیشن‌های هر اپلیکیشن رو تنظیم کنید (اون‌هایی که اولویت نداره رو بلاک کنید)

۳-۵- هک بک کامپیوترتون

  • صفحه دسکتاپتون رو خلوت کنید
  • نوتیفیکیشن‌های دسکتاپ رو خاموش کنید

۳-۶- هک بک مقالات آنلاین

  • مقالات رو روی مرورگرتون نخونید
  • مقالات و چیزهای جالب رو ذخیره کنید و بعداً روی گوشیتون (یا تبلت) بخونید
  • هنگام ورزش یا رفت‌و‌آمد به این مقالات و پادکست‌ها گوش بدین

۳-۷- هک بک فیدها

  • فیدهای خبری طراحی شدن تا حواس شما رو پرت کنن
  • از نرم‌افزارها و تنظیمات خود اپلیکیشن‌ها برای غیرفعال کردن فیدهای خبری در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

ایجاد تعهد
برای خودمان تعهد ایجاد کنیم

۴- چطور از تعهدها برای جلوگیری از حواس‌پرتی استفاده کنیم

۴-۱- جلوگیری از حواس‌پرتی‌ها با تعهد

  • برای افزایش فشار اجتماعی که سرِ کارتون بمونید، در کنار یک همکار، دوست یا غریبه‌ای در دفتر کار اشتراکی کار کنید
  • از تکنولوژی برای دور موندن از تکنولوژی استفاده کنید. اپلیکیشن‌هایی مثل SelfControl، Forest و Focusmate

۴-۲- با تعهد مالی از حواس‌پرتی جلوگیری کنید

  • با دونستن این‌که این واقعاً کاریه که در هر صورت باید انجام بشه، به ترستون بر تعهد مالی غلبه کنید
  • مطمئن بشید که وظایفی که انتخاب کردید اهداف کوتاه مدت دارن
  • با پول واقعی کارکنید تا پوست در بازی داشته باشید (اصطلاحی معرفی شده توسط نسیم طالب). اگر کاری انجام ندادید یا هدفی که مشخص کرده بودید رو کسب نکردید (در زمان یا شرایط مشخص شده)، باید اون پول رو بسوزونید یا بدید بره!
  • تمام محرک‌های خارجی رو خاموش کنید و تمام حواستون رو به رسیدن به هدف جلب کنید

۴-۳- با تعهدات هویتی جلوی حواس پرتی رو بگیرید (از شخصیت و هویتتون مایه بذارید)

  • تصویری جدید از خودتون ایجاد کنید که با هدف شما از غیرقابل حواس‌پرت شدن همبستگی داشته باشد
  • خودتون رو “غیرقابل حواس‌پرت” صدا کنید تا خودتون رو اینطوری بشناسید، معرفی کنید تا در نهایت مانند یک غیرقابل حواس‌پرت رفتار کنید
  • برای تقویت هویت درونی و تأثیرگذاری بر رفتارهای و اقدامات آینده‌تون، مراسم‌ها و آیین‌هایی مثل برنامه‌ریزی تنظیم کنید
  • تعهداتتون رو به دیگران هم بگید تا تأیید بیرونی هم برای هویت جدیدتون بگیرید

اگر می‌خواید به سفرِ غیرقابلِ حواس‌پرت شدن گام بذارید، مطمئن بشین که تمام قدم‌هایی که گفته شده رو به ترتیب انجام میدید.

مشخصاً این مقالۀ کوتاه برای تغییر عاداتتون کافی نیست، پس اگر هنوز کتاب “غیرقابل حواس‌پرت شدن: چطور توجهتون رو کنترل کنید و زندگیتون رو انتخاب کنید” رو مطالعه نکردید، اون رو بخونید تا بینش‌ها، تکنیک‌ها و دلایل مختلف دیگه‌ای بر اینکه چرا این متدولوژی کار می‌کنه رو پیدا کنید.

در همین حوزه، سری مقالات و پادکست‌هایی برای کنار گذاشتن اهمال‌کاری هم وجود داره که در مجله اقتصاد رفتاری گذاشته خواهد شد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *