زیان‌گریزی یا بیزاری از باخت ، Loss Aversion

ما انسان‌ها از ضرر و زیان متنفریم و سیستم خودکار فکری ما (سیستم ۱) هم به سختی از این موضوع برانگیخته می‌شود. ریچارد تیلر و دنیل کانمن در تحقیقات مختلفشان نشان داده‌اند که صرف‌نظر از جزئیات، ناراحتی از دست دادن چیزی دو برابر بیشتر از خوشحالی بدست آوردن همان چیز است. به زبان فنی اقتصاد رفتاری، انسان‌ها “زیان‌گریز” هستند.

 

زیان‌گریزی
زیان‌گریزی (نظریه چشم‌انداز)

بیزاری از شکست (زیان)

افراد ارزش خاصی به داشته‌هایشان می‌دهند و هنگامی که مجبورند چیزی را از دست بدهند، بیشتر صدمه می‌بینند تا هنگامی که دقیقاً از به‌دست‌آوردن همان چیز خوشحال می‌شوند.

عبارت زیان‌گریزی یا ترس از شکست (زیان) را اولین‌بار دنیل کانمن و آموس تورسکی مطرح کردند. در کتاب تفکر سریع و کند با مسئله و آزمایشی به صورت زیر مطرح می‌شود:

به شما پیشنهاد می‌شود در یک شرط‌بندی پرتاپ سکه شرکت کنید، دو حالت زیر ممکن است رخ دهد:

اگر سکه رو بیاید، شما صد دلار از دست می‌دهید.

اگر سکه پشت بیاید، شما ۱۵۰ دلار به دست می‌آورید.

آیا این شرط‌بندی جالب است؟ آیا آن‌را می‌پذیرید؟

اگر از نظر منطقی بررسی کنیم (سیستم ۲)، ممکن است با خودمان بگوییم ارزش مورد انتظار شرط‌بندی مثبت است، یعنی ۵۰% احتمال برد ۱۵۰ دلار را دارم. اما احتمالاً این شرط‌بندی را دوست نداشته باشید – چنانچه اکثر افراد هم همین احساس را دارند.

از آن‌جایی که داده‌های اصلی واکنش‌های احساسی ما هستند (که توسط سیستم ۱ ایجاد می‌شود)، برای بیشتر افراد ترس از دست دادن ۱۰۰ دلار شدیدتر از امید به دست آوردن ۱۵۰ دلار احساس می‌شود. و اینگونه است که می‌گوییم باخت‌ها بیشتر از بردها نمود پیدا می‌کنند و افراد از باخت بیزارند.

با آزمایش‌های مختلف، به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر افراد ضریب نفرت از باخت را ۲ (یا حدود ۱.۵ تا ۲.۵) در نظر می‌گیرند. این بدان معناست که کوچک‌ترین بردی که می‌تواند احساس باخت صد دلار را تعدیل کند، حداقل دوبرابر میزان باخت (دویست دلار) تخمین زده می‌شود. حتماً این نکته را در نظر می‌گیریم که این عدد یک میانگین است و حتماً هستن افرادی هم که در حقیقت درصد بیشتری از شکست نفرت دارند، و همین‌طور افرادی هم که به صورت حرفه‌ای در بازارهای مالی ریسک می‌کنند، در مقابل شکست دامنۀ تحمل بیشتری دارند. جالب است که در آزمایشی وقتی از شرکت‌کنندگان در آن پژوهش خواسته شده بود تا مانند تاجرها فکر کنند، نفرت از باخت در آنان کاهش پیدا کرده بود و واکنش آنان به باخت کاهش بسیار زیادی یافته بود (احتمالاً بتوانید با توجه به نظری چشم‌انداز و اثر مالکیت این مورد را تحلیل کنید).

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “زیان‌گریزی یا بیزاری از باخت ، Loss Aversion

[…] خطای هزینه هدررفته را با خطای تأیید و زیان‌گریزی می‌توانید توجیه کنید؟ در نظرات منتظر مشارکت شما […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *