درد پرداخت ، Pain of Paying

درد ‌پرداخت (Pain of Paying) همان‌‌طور‌ که از اسمش مشخص است، مربوط به زمانی است که ما پرداخت مالی انجام می‌دهیم. آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند هر زمان که پرداختی انجام می‌‌دهیم، دچار یک درد ذهنی می‌شویم. درد پرداخت اولین بار توسط آقای George Lowenstein مطرح شده است.

همه ما با دردهای فیزیکی مانند مصدومیت، دل‌درد، لمس جسم داغ و …  آشنا هستیم. اما درد پرداخت مربوط به احساسی است که در زمان از دست دادن پول حس می‌کنیم.

درد پرداخت
درد پرداخت، احساسی ذهنی هنگام پرداخت‌های مالی

تحقیقات اخیر که با استفاده از عکس‌برداری عصبی (Neuroimaging) و ام‌آر‌آی (MRI) انجام شده‌ است، نشان می‌دهد در زمان پرداخت دقیقا همان قسمت از مغز تحریک می‌شود که در زمان درد فیزیکی تحریک می‌شود.

 

هرچه‌ بیشتر به پرداخت فکر کنیم، بیشتر درد احساس می‌کنیم

آقای دن اریلی در کتاب جدید خود با نام دلارها و احساس ها، ۲ فاکتور تاثیرگذار برای درد پرداخت تعریف کرده‌اند:

  • فاصله بین زمانی‌ که پول را پرداخت می‌کنیم و زمانی که محصول را مصرف می‌کنیم.
  • میزان توجهی که به خود پرداخت می‌کنیم.

فرمول به صورت زیر می باشد:

دردِ پرداخت = زمان + توجه

براساس فرمول بالا، ما انسان‌ها برای اینکه درد پرداخت خودمان را کم کنیم، فاصلۀ بین زمانِ پرداخت و مصرف را افزایش می‌دهیم و از طرفی دیگر توجه در زمان پرداخت را هم کم می‌کنیم.

زمانی که ما درد پرداخت را کم می‌کنیم، راحت‌تر خرید کرده و از مصرف محصول لذت بیشتری می‌بریم. اما زمانی‌ که درد پرداخت را افزایش می‌دهیم، میزان خرج کردن کاهش یافته و کنترل بیشتری روی خودمون خواهیم داشت.

سوال کلیدی : ما باید درد پرداخت را زیاد کنیم یا کم؟

جواب به این سوال خیلی بستگی به زمان و موقعیت شما دارد، ولی به صورت کلی بعضی تجربه‌هایی در زندگی وجود دارد که فقط یک یا دو‌ بار اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال ماه عسل (اگر هنرمند یا سیاستمدار نباشید!)، در این موقعیت‌ها بهتر است تا درد پرداخت رو کم کنیم تا لذت کامل را از آن موقعیت ببریم. اما در زندگی روزانه، ما خریدهای زیادی انجام می‌دهیم که بهتر هست بعضی از گروه‌های خرید درد پرداخت را افزایش دهیم. مانند سفارش غذا، خرید لباس، خرید خوراکی و …

در حالتی که مصرف و پرداخت هم‌زمان شوند، لذت به شدت افت می‌کند. اما زمانی‌ که این دو از همه جدا شوند، ما توجه زیادی به پرداخت نمی‌کنیم. به طور‌کلی ما ۳ حالت زمانی مختلف پرداخت، برای استفاده از محصولات و خدمات داریم:

  • قبل از استفاده از کالا یا خدمات
  • هم‌زمان با استفاده از کالا یا خدمات
  • بعد از استفاده از کالا یا خدمات

 

۱- زمانی که قبل از مصرف پول را پرداخت می‌کنیم، در زمان مصرف معمولا دردی را احساس نمی‌کنیم. در واقع نه در زمان مصرف نگران هستیم و نه نگران آینده که باید پرداخت کنیم.

نکته کسب و کاری:

همواره به دنبال روشی باشید که قبل از مصرف از مشتریان پول را بگیرید! زیرا هم باعث می‌شود بیشتر خرج کنند و هم باعث می شود لذت بیشتری تجربه کنند.

به عنوان مثال آمازون با پیشنهاد خرید طرح یکساله ۹۹ دلاری، کلیه سفارشات را برای یکسال رایگان ارسال می‌کند. ما می‌دانیم که ارسال رایگان نیست، تنها هزینه را اول به صورت یکجا از ما دریافت کرده‌است. در واقع آمازون سعی کرده تا درد پرداخت هزینه حمل‌و‌نقل را برای ما در زمان خرید کم کند، تا ما خرید بیشتری انجام دهیم.

 

۲- پرداخت هزینه در حالی‌که داریم کالایی را مصرف می‌کنیم، نه تنها باعث می‌شود که ما درد پرداخت را حس کنیم، بلکه باعث می‌شود لذت مصرف هم از بین برود.

۳- برای اینکه تاثیر درد پرداخت در آینده را درک کنیم، باید بدانیم که ما ارزش پول در آینده را کمتر از ارزش پول در زمان حال می‌دانیم. برای ما ۱۰۰ هزار تومان در زمان حال بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان در ماه آینده یا سال آینده ارزش دارد. پول درآینده ارزشش تنزیل می‌یابد.

برهمین اساس زمانی ‎‌که ما پول را در آینده پرداخت می‌کنیم، درد کمتری احساس می کنیم. حتی در بعضی مواقع احساس می‌کنیم که الان کالا رایگان می‌باشد. استفاده از کارت‌های اعتباری دقیقا به همین دلیل روانشناختی هست که درد پرداخت را در زمان خرید کم می‌کند. در واقع کارت اعتباری  بین زمان خرید و زمان پرداخت فاصله می‌اندازد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “درد پرداخت ، Pain of Paying

مطلب بسیار عالی بود، حتماً بقیه دوستان هم مثل من در ذهنشون درد ناشی از پرداخت رو تونستن ربط بدن به بحث بیزاری از زیان که یکی از خطاهای رایج ماست.
این یکی از مواردیه که در بحث حسابداری ذهنی هم به آن پرداخته می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *