تأیید اجتماعی ، Social Proofs

تأیید اجتماعی ، Social Proofs

همۀ ما تا حالا تجربۀ خرید از دیجی‌کالا، یا حداقل بررسی محصولی که می‌خواستیم از بازار بخریم را در دیجی‌کالا داشتیم. آیا فکر می‌کنید همواره، فقط و فقط مطالب تکنیکال و بررسی‌های فنی که در مورد محصول نوشته شده بوده بر تصمیم خرید ما اثر گذاشته است؟ شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که تعداد افرادی که محصول را خریده‌‌اند، و تعداد نظراتی که پای هر محصول توسط دیگر مشتریان نوشته شده است بیشترین تأثیر را بر رفتار خرید ما دارد.

بسیاری از تصمیمات ما، تحت تأثیر نفود اطرافیان (خانواده، دوستان و یا حتی برخی افراد غریبه) و گروه‌های مرجع می‌باشد. اثری که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از حضور، نظرات و یا پیشنهادات دیگران، در کوچکترین و بزرگترین تصمیمات زندگیمان گذاشته می‌شود، در مغلطۀ تأیید اجتماعی یا Social Proofs بررسی می‌شود.

 

تأیید اجتماعی ، Social Proofs

تأثیر اعمال‌شده توسط دیگران بر رفتار ما رو می‌توان به دو صورت هنجاری یا اطلاعاتی بیان کرد. تأثیر هنجاری به این معنی است که برای پذیرفته شدن یا دوست داشته شدن، سازگاری وجود داشته باشد (Aronson, Wilson, & Akert, 2005)، در حالی‌که تأثیر اطلاعاتی در شرایط مبهم رخ می‌دهد که ما در مورد چگونگی رفتار کردن و نگاه به دیگران برای اطلاعات یا نشانه‌ها تردید داریم. تأیید اجتماعی یک تأثیر اطلاعاتی (یا یک نرم توصیفی) است که می‌تواند به رفتار رمه‌ای (گله‌ای) منجر شود. و همچنین گاهی به عنوان یک شیوه اکتشافی از آن یاد می‌شود.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دریافت اطلاعات پیرامون نحوه رفتار دیگران (تأیید اجتماعی) منجر به سازگاری بیشتر بین افراد با فرهنگ‌های نظام اشتراکی می‌شود، در حالی‌که اطلاعات مربوط به رفتاری گذشته فرد (ثبات/تعهد) با سازگاری بیشتر برای مردم در فرهنگ‌های فردگرا در ارتباط است (Cialdini, Wosinska, Barrett, Butner, & Gornik-Durose, 1999).

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

2 دیدگاه در “تأیید اجتماعی ، Social Proofs

[…] بد نباشد قبل از مطالعه این پست، اگر آشنایی با مقوله تأیید اجتماعی ندارید، ابتدا این مطلب کوتاه را مطالعه […]

[…] که در مطلب تایید اجتماعی توضیح داده شد، تأیید اجتماعی نحوه تاثیرگذاری رفتار […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *